A Commodore 64 a 8-bites korszak egyik meghatározó személyi számítógépe, a Commodore International vállalat munkája, 1982 Januárjában került forgalomba. Nem ez volt a széria első darabja, elődjei a Commodore VIC-20 és a Commodore MAX Machine voltak. Hihetetlen, de megjelenésekor 595 Amerikai dollárba került! Életútja során folyamatosan csökkent az ára - egészen addig, hogy már az előállítási költség is nagyobb volt!

 1994 Áprilisában adták el az utolsó darabot. Hihetetlen népszerűségét a sokoldalú felhasználhatósága, és a konkurenciánál alacsonyabb árazásának köszönhette véleményem szerint. Amerikában újfajta értékesítési szemlélet, erős marketing, és a Commodore Inc. "házon-belüli" gyártási modellje vitte sikerre (Próbáltak mindent saját maguk legyártani). Már az a tény is figyelemre méltó, hogy az alapgépen kívül minden más ott volt a családok háztartásában: tv amire ráköthető, magnólejátszó mint a tárolás eszköze. A billentyűzet, mint a képeken is látszik a gép része. Ha pedig játszani óhajtanánk, kérjünk kölcsön egy joystick-ot - ahogy velem is történt anno! :) 

Nem csoda tehát, hogy 30 millió példányt adtak el belőle, így minden idők legnépszerűbb személyi számítógépének tekinthető! 1983 és 1986 között tulajdonképpen a C64 uralta a piacot, piaci részesedése 30-40 % között mozgott. Így maga mögé utasította egy időre az IBM PC klónokat, az Apple, és az Atari gépeit.

Feltehetőleg úgy 10.000 kereskedelmi szoftver jelent meg rá, fejlesztői eszközök, irodai alkalmazások, és játékok főleg. Saját kutatásaim alapján, az üzleti életben nem igazán terjedt el, teljesítménye nem volt elegendő komplexebb irodai alkalmazások futtatására. És az is alátámasztja ezt, hogy elsőként Apple, és IBM gépekre jelentek meg komolyabb táblázatkezelő, adatbázis, és szövegszerkesztő szoftverek.

Játék és tanulás szempontjából viszont - ahogy az adatok és a tapasztalatok is alátámasztják - jelesre vizsgázott a C64. Egy 1985-ös Computer Chronicles tv műsorban egy kb. 60 éves nagymamát láttam, amint saját készítésű szabásminta generáló BASIC 2.0-ban írt programját mutatja be! :) Természetesen a mintát, és a méreteket ki is tudta nyomtatni a program, vagy elmenteni lemezre. A felnőtteket rávette egy újszerű logikusan felépített, az ember (pontosabban angol) nyelvén megszólaló programnyelv megtanulására, és ez volt a BASIC. Programozni C64 BASIC-ben olyan, mintha szövegesen beszélgetnénk a géppel, és parancsokat adnánk neki. Végülis minden csak bemenet vagy kimenet... 

 
 
 
 

Irdatlan mennyiségű játék jelent meg rá, többnyire olyan projektek amik több gépen is megjelentek. De, népszerűk voltak a kisebb cégek elsősorban kaland játékai is. És manapság - ha esetleg nincs igazi hardware a birtokodban ejnye - akkor ott a lehetőség az emulátorokban. Itt a portálon megismerheted a VICE-ot, és a CCS64-et!  

A C64-et a 8-bites MOS Technology 6510-es processzor hajtja - a Commodore Inc. saját fejlesztése volt, és közeli rokonságban volt a 6502-vel. Képes volt a bank-switch technikára. 64 KB RAM-al büszkélkedhetett a gép, amiből 38KB állt a Commodore Basic 2.0 rendelkezésére. A gép indítás után a második sor jobb oldalán írja ki pontosan mennyi hely van a BASIC programodnak (byte-okban). Tipikus korabeli megoldásként, a korábbi gépből szuperált VIC-II proci, már a grafikának lett szentelve, 16 színt 300x200-as felbontást, és 8 sprite/scanline adjusztálására volt képes (ez összesen 112 sprite-nak felel meg egy képernyőn). A beépített karakter készlet nem a szabványos ASCII, hanem egy egyedi Commodore megoldás a PETSCII volt. Tehát max. 255 különböző karakter, de ebből a PETSCII nem használta mindet. "Külföldi" karaktereket, pl. ékezetes betűket nem ismert. A hangról a SID chip gondoskodott, ami 3 csatornát tudott egyszerre megszólaltatni. A csatornákon különböző "hangszerek" szólalhattak meg, de nekünk kellett megadni azok hangalakját, elengedését ... paramétereit. A tervezője Bob Yannes, maga is muzsikus volt, így jól tudta hogyan kell felépíteni egy hang generáló chip-et. Egyszer így nyilatkozott a többi gép képességeiről : "primitív, nyílvánvaló... olyanok tervezték őket, akiknek fogalmuk sincs a zenéről". És valóban, a leghangulatosabb játék zenék ebben a korszakban a C64-en csendültek fel.

Élete utolsó nagy szakaszában már eléggé kiismerték a fejlesztők és hobbisták egyaránt, hogy alternatív operációs rendszereket írjanak a gépre. Először DOS jellegű, majd később grafikus megjelenítésű próbálkozások is voltak. Leghíresebb közülük a GeOS kompatibilis Wheels és GEOS megapatch. De folytathatnám a sort a GeckOS, Contiki vagy Asterix-el is. Érdemes őket kipróbálni ha módodban áll.

Sokrétű, és szórakoztatva tanít. Kell ennél több? Elvégre Bill Gates egyik híres mondása szerint, minden program kényelmesen elfér 768Kb-on. A C64-nek 64Kb is elég volt! ;)