A Nintendo második világhírű, negyedik generációs játékgépe 1990 és 1992 között jelent meg, és egészen 2003-ig forgalmazták is. Életútja során több mint 49 millió darab talált gazdára. A NES (az Ázsiai piacon Famicom néven futott) továbbfejlesztett, újragondolt változata. A két régió (nyugati és keleti) gépei eltértek egymástól, de csak a külcsín tekintetében. Amerikában, bombaként robbant a Nintendo első 16bit-es gépe!

A játékok továbbra is ROM kazettán kerültek forgalomba, némiképp visszaszorítva a kalózkodást. A Nintendo továbbra is licenszelte a rájuk fejlesztett játékokat. Sajnos a gépre elég nehézkes volt a fejlesztés, és a hivatalos fejlesztői készlet is késve érkezett meg, de ennek ellenére hihetetlenül sok játék készült erre a platformra. Sokféle stílus nőtte ki magát, vagy épp jelent meg ebben a korszakban. A felfejlesztett grafikai megjelenítést és hang generálást nyújtó gép már a 3D korszakot is előrevetítette a hírhedt MODE 7 grafikai üzemmód segítségével. A számításigényes játékok kazettáiba még egyedi chip-et is mellékeltek nem egy esetben!

Super Mario, Mortal Combat, Killer Instict, Street Fighter, Legend of Zelda, Double Dragon, Final Fantasy, ugye hogy ismerősen csengenek ezek a címek? Sokat közülük azóta is újra kiadnak, vagy folytatnak a mai konzolokon is!

A gép megszületése szükségszerű marketing stratégiai lépés volt a Nintendo részéről. A rivális TurboGrafx-16 és a Sega Genesis (Megadrive) egyre inkább kiszorította a piacról a NES-t a 80-as évek második felében. A 16 bit-es gépek egyre nagyobb teret hódítottak. A gépet Masayuki Uemura (az eredeti NES designere) tervezte meg, és az 1990-es Japánban való debütálásakor szó szerint elkapkodták az első 300,000 példányt!

Kezdetét vette a konzol háború időszaka, a Nintendo és a Sega között. A Sega gépek inkább az idősebb korosztályt próbálták megfogni, míg a Nintendo a fiatalabb, és széles rétegeket. Nem volt ritka, hogy a TV és más reklámanyagok kifejezetten a másik gép gyengeségeire próbált rávilágítani. Egyik cég sem tudott hosszú távon jelentős előnyre szert tenni a másikkal szemben. A játékok SNES változata továbbra is jobban fogytak, mivel agresszívebb, "véresebb" grafikát vonultattak fel (a Sega ellenben ezt megtiltotta a kiadóknak). Épp ekkor kezdett az amerikai politika is foglalkozni a játékokban megjelenő erőszakkal, és a fiatalokra gyakorolt "rossz hatásával".




A gépet egy egyedi 16 bites processzor hajtja, a 65c816 (Ricoh 5A22 alapokon), mely 21.47 Mhz-en ketyeg. Fejlesztés a korábbi géphez képest a DMA és HDMA, időzített IRQ, párhuzamos I/O kezelés, és a hardwares szorzás, osztás műveletek. A két busz közül az egyik 24 bites (általános elérésekhez), a másik 8 bites a támogató chip-ek elérését teszi lehetővé (úgy mint videó, hang). Egyszerre csak egy busz van használatban, de a DMA chip fejlettebb elérési módot is biztosít.

A többféle grafikai üzemmód az egészen egyszerűtől a legigényesebb (retro) minőségű megjelenítést biztosítja, olyan felbontásokon mint például 256x224, 512x224, 256x239, 512x239 stb. A gép 32768 különböző színű palettát támogat, 128 elemes hardwares sprite rendszere, egy scanline-on legfeljebb 32-őt képes megjeleníteni. A sprite-ok 8x8, 16x16, 32x32, vagy 64x64 pixelesek lehetnek, de az egyes sprite-ok csak 16 színt használhatnak. Továbbá négy különböző mozgó hátteret is kezel, maximum 1024x1024 -es felbontással. Sőt, ezen felül még fejlett, extra effektusok is alkalmazhatóak!

A hangot és zenebonát, egy 8bites Sony SPC700 chip generálja, és 24.5 Mhz-en fut. Az audio hangrendszer majdnem teljesen elszeparálva működik a rendszer többi részétől. A kimeneti hang minősége 32 Khz, 16-bit sztereo.

A konzol 128 Kb DRAM-al, valamint 64-64 Kb videó és hang RAM-al van felvértezve. Így a különböző feladatok saját memória területen mennek végbe, így növelve a teljesítményt, gyorsaságot.

A játékkazetták régió védelemmel lettek ellátva, sőt még az alakjuk, és csatlakozásuk is eltér. Ennek ellenére, önmagában az eltérő video standardek (NTSC, PAL) is megakadályozza a különböző gépek más régióban való használatát.

Igazi korszakalkotó gép, mely hosszú életutat járt be. Sikeresen megőrizte a Nintendo piaci előnyét, és sok minőségi játékalkotásával hosszú időre lefoglalta a játékosokat. Egyre olcsóbb árazásával széles réteget fogott meg, sokunk első vagy második konzoljaként emlékezhetünk rá.