Google Translate

Hungarian English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Prince of Persia 1

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív
 

Talán sok olvasó számára nem is kell bemutatni ezt a játékot. Olyannyira klasszikus, elismert és addiktív játék, hogy csak az válthat igazi retro játékossá, aki képben van vele kapcsolatban.

A játék stílusát tekintve, képernyőkre osztott platform játék. Azonban, túlmutat a SNES éra hasonló játékain, hiszen a pályák saját kis ökoszisztémával rendelkeznek. Mit értek ez alatt? A kaland során pályákat kell teljesíteni, eljutni a bejárattól a kijáratig - sokszor a kettő ugyanazon a képernyőn van, masszív fallal elválasztva, csak hogy bosszantson! :)

De, a pályákon rengeteg veszély leselkedik rád, és sokszor igen komolyan megkomponált feladványokat is meg kell oldani. Ellenfeleid a torony őrei is, akikkel heves kard viadalokat kell lebonyolítani :)

Nagyon kidolgozott, mind a grafika, a hang és zene, történet. Nem véletlen, hogy ma már "franchise"-ként tekinthetünk rá. Az első, eredeti változat 1990-ben jelent meg. A második részt is, még maga a kitalálója Jordan Mechener írta szintén, de később a sorozat 3D motort, és új epizódokat kínált a megszállott játékosoknak. Egyébiránt, nem Jordan ötlete volt feléleszteni a sorozatot. Ő a saját, testvérével közösen alapított, Broderbund nevű cégben kezdte el fejleszteni a játékot. Végül a nagyközönség 1989 Október 3.-án telepíthette először (xcopy A:\*.* C:\games\prince\) a játékot. Eredetileg Apple II-re jelent meg, de a nagy sikert látván hamar PC-re is portolták. Később felújított, 256 színt felvonultató változat is készült belőle. Erre talán többen emlékezhetnek, mint az első egyszerűbb változatra.

Sőt, 1994-ben megjelent egy 4D Prince of Persia címen futó nem hivatalos verzió is, azzal a különbséggel, hogy a pályák teljesen különböznek az eredetitől, és sokkal nehezebbek. A merészebb egyének még pályaszerkesztőt is letölthetnek a készítők honlapjáról. Ha jól tudom Java alapú, és igen komoly.

Tarts velem erre a - kihagyhatatlan - kalandra, az eredeti 1990-es verzió és a Pop 4D letölthető a cikk végén!



Mi csak úgy hívtuk...
'Rágcsáló Csócsáló'

A játék elején felcsendül a jól ismert zene, bejön az intro, szép fade-elés közepette. Megjelenik a játék címe, középen egy szépen kidolgozott kastély. Ne nyomj meg egy billentyűt se, csak nézd ahogy váltakoznak a képek, és kibontakozik a történet...

Az utolsó jelent a kulcsjelenet... Nincs sok időd tehát, hogy megmentsd a szerelmedet, és legyőzd legfőbb ellenséged!

A gonosz varázsló legyőzéséhez, először meg kell találnod őt, az óriási, erősen őrzött kastély labirintusában. Eleinte még kardod sincs. Az első pálya könnyű, de ha először játszol ezzel, akár kihívást is jelenthet. Speciel ezzel a játékkal annyit játszottam régen, hogy az első pár pályát fejből tudom :)

Tipp: Indulj jobbra, hamarosan rájössz, hogy bizonyos talajok be is omlanak. De, csak egy idő után ha áthaladsz felette. Fuss tovább jobbra. Most jön a trükk. A játékban lehet csimpaszkodni is, kvázi óvatosan leereszkedni szakadékokba...

Irányítás

  • Mozgás:
     
     
     
  • Futás: Tartsd lenyomva a
    vagy
    gombot
  • Óvatos lépkedés: Tartsd lenyomva a
    SHIFT
    billentyűt +
    vagy
    gombot
  • Leereszkedés szakadékba:
    • Óvatosan lépj közel a szakadék széléhez
    • Fordul a stabil talaj felé
    • Tartsd lenyomva a
      SHIFT
      billentyűt
    • Majd, a
      irány billentyűt
    • Addig tartsd nyomva a
      SHIFT
      billentyűt, amíg csimpaszkodni akarsz!
  • Guggolás:
    irány billentyű
  • Béka ugrás:
    irány billentyű többszöri lenyomása
  • Ugrás:
    , majd (iránynak megfelelően)
    vagy
    iránybillentyű egyidejű lenyomása
  • Ugrás futás közben:
    • Kezdj el futni egy irányban
    • Ha elérted a maximális sebességet, egyszerre nyomd le a
      és
      vagy
      iránybillentyűt (futás irányának megfelelően)
    • Ha előbb ugrassz mint a max sebesség, vagy elobb ugrassz el a szakadékoknál mint kéne, könnyen leeshetsz...
  • Kard előrántása: Ha ellenség van az adott képernyőn (és eltetted a
    billentyűvel a kardod), a
    billentyű.
  • Kard elrakása:
    billentyű
    • Megjegyzés: A profik azzal hencegnek, hogy ügyes taktikával, bele tudják lökni az őröket csapdákba, vagy szakadékokba. És mikor már tudvalevő, hogy az ellenség meg fog halni - de még él -, elteszik kardjukat :) Egyébként, a kardot a főhős automatikusan elteszi, ha nincs a képernyőn élő ellenség.
  • Pillanat állj:
    ESC
    billentyű
  • Kilépés:
    CTRL
    +
    Q

A kastély persze olyan csapdákat is rejt, mint az általam csak Rágcsáló-csócsálónak hívott ember szeletelő :S Lényege, hogy bizonyos falaknál, egy felső és alsó részből álló hegyes fémlemez bukkan fel és tűnik el. Teszi mindezt olyan sebességgel, hogy tuti kettévág egy embert. Csak kétféleképpen lehet kijátszani:

  • Óvatos lépkedés + tökéletes időzítés (másodperc törtrésze alatt reagálni!). Kivárni a pillanatot, amikor épp nem csap le a fémlemez.
  • Nekifutás, és jó időzítés.

Utóbbi persze sokkal nehezebb, de sok helyen nem lehet másképp továbbjutni :S Például azért, mert a kedves fejlesztők egymás mellé többet is raktak le belőle! :)

Az első pályán megszerzed a kardodat. Ehhez miután leereszkedtél tarts balra a pálya végéig. Itt találsz egy kardot, ereszkedj le. Tovább ne menj le, mert ott csapdába eshetsz. A játék során sokszor eshetsz csapdába, nagyon ügyelj hova mész. Csak az legyen a célod, hogy eljuss a kijáratig. Semmi extra meló, és hősködés először :) Bizony előfordulhat az is hogy újra kell emiatt kezdened a pályákat. Szerencsére nincs limitálva a próbálkozások száma, de az idő fogy...

Most, tarts vissza oda ahol óvatosan leereszkedtél. Menj jobbra, itt még nem jártál. Hoppá! Az első őr, és a herceg már készen is áll a harcra...

Kardvívás

A játék központi eleme, és ha belejössz nagyon szórakoztató. Előfordulhat később olyan is, hogy akár több őr is lesz adott képernyőn.

A herceg 3 élettel kezdi a játékot. Amikor harcra kerül a sor három piros fiolát fogsz látni a képernyő bal sarkában, ami az életeid számát fogja jelezni. Az ellenség fiolája kék színű.

A játék során fel lehet venni gyógyító italokat, ehhez elég leguggolnod a tároló mellett. A kis tárolók 1 életet adnak, de a nagyobbak akár 3-at, vagy többet is! Csak nagy gyógyitallal lehet 3-nál több életet felszedni.

  • Ha kardtávolságon kívül vagy, nem eshet bajod.
  • Az őrök intelligenciáját onnan tudod lemérni, hogy milyen öltözéket viselnek. Általános szabály, hogy minél későbbi pályán vagy annál nehezebb őrök fogadnak majd.
  • A kezdő őrök csak pár kardcsapást szoktak ellened indítani, amit úgy tudsz kivédeni, hogy a FEL billentyűt nyomod le - helyes időzítéssel
  • Ha egy őr többször próbál lecsapni, többször kell lenyomnod a billentyűt, FEL, FEL, FEL ... Az fogja megsebezni a másikat, aki először rontja el a ritmust. De, te is és ő is elmozoghat ellenkező irányba!
  • Döféshez elég a JOBB vagy BAL iránybillentyűt lenyomnod (amerre az ellenfél van). Ha épp nem védekezik, sikeresen megsebzed.

Megjegyzés: Mint mindig, gyakorlat teszi a mestert.


A játék nagyon jó refelexeket, ügyességet, és előre tervezést igényel. Ennek ellenére hamar bele lehet jönni, a kezdeti sikertelenségek hamar átcsapnak az addiktív, önfeledt játékkal töltött percekbe. Ez egy olyan játék, ami akkor is érdekes ha csak nézed, ahogy valaki más, pl. egy nagyon jó játékos játszik vele.

A grafika, és karakter animáció első osztályú! Jordan, saját testvérét vette fel videó kamerával, ahogy fut, lép, ugrik stb... Végül a digitalizált képsorok alapján alkották meg a karaktereket. És mindezt tették 1990-ben, high-tech volt ízig-vérig. A kastély kidolgozása is rangon felüli, összehasonlítva a korabeli játék kínálattal. A cikkben bemutatott képek csak az első pár pályát mutatják! A későbbi pályák teljesen más "theme"-eket vonultat fel, ahogy egyre közeledsz a főellenség felé.

A játék minden egyes pályája egyedien van kidolgozva, ritka hogy két ugyanolyan kihívással találkozz. Ne feledd: a játékot 1 órán belül teljesítened kell.

Szerencsére nem árultam el mindent a játékról, a többit meghagyom neked felfedezni valóként.

Én már profi vagyok, immáron több mint 15 éve, most te jössz! :)


Letöltés: Prince of Persia 4D (Freeware)
Letöltés: Prince of Persia 1990 Broderbund (abandonia.com)


Videó: Goobe - Level1 (speed run)
Videó: A Prince of Persia készítése (1986-1989)


Online játék: Prince of Persia


Kapcsolódó cikk: Bemutatkozik a DSx86


Csalás: Prince of Persia

Szóljon hozzá!

Hozzászolásod beküldésével automatikusan elfogadod a következő szabályokat:
- Csak regisztrált felhasználó, vagy valódi email címmel rendelkező vendég küldhet hozzászólást.
- A hozzászólás nem tartalmazhat trágár, uszító, kirekesztő, reklám jellegű egyszóval oda nem illő részeket.
- Legfeljebb 1000 karakter megengedett a hozzászólásokban, és két üzenet küldés között legalább 2 percnek el kell telnie.
- Ne térj el a tárgytól! Válaszolj, kérdezz, vagy alkoss véleményt a tartalommal kapcsolatban.
- Linkek elhelyezése csak alaposan indokolt esetben lehetséges.
- Ha nem tartod be a szabályokat, fenntartjuk a jogot hogy indoklás nélkül üzeneteket vagy akár felhasználókat is eltávolítsunk a rendszerből.


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások  

0 # doomx 2014-10-25 10:21
jó játék, de nekem a hangot a gép MIDI-jével adja ki :lol:
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Rocky 2012-12-01 14:07
Sziasztok!

Király cikk, le is szedtem a játékot gyorsan :)
Sajnoa 64 bites Win 7 alatt nem fut.

DosBox-al viszont simán fut.

http://www.dosbox.com/

Üdv,
Rocky
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Gabor Major 2012-06-22 18:34
Hello Zsolt,

Szerintem pont ezért mutat túl a snes éra játékain, mert ugyan kicsit higgadtabb a játékmenet, de cserébe sokat kell agyalni a fejtörőkön. Formabontó volt. A pályák bonyolultabbak, az ellenségek nem termelődnek újra, ahogy írom is a pályák saját ökoszisztémával rendelkeznek.

A snes grafikai előnyével egyetértek. A PC akkoriban még mindig inkább a vállalkozásoknak szólt, és le akart fedni minél több felhasználási területet. A játék csak egy "extra" volt. Ellenben a teljesítményük a 90-es évek során gyorsabb ütemben javult mint a konzoloké. És emiatt a játékok logikai része, a komplexitás sokszor jobb lehetett mint a konzolos játékoké. Jordan Mechner kényelmesebbnek látta először PC-n megírni, és nem csak amiatt mert lényegében csak PC-re voltak valamire való fejlesztő eszközök. Aztán 1 évvel később látván a sikert, jött a többi átirat:
http://www.giantbomb.com/prince-of-persia/61-2561/releases/

Szóval egyetértünk ám, ne érts félre. Az idézett mondatot sokféleképpen lehet értelmezni.

Én mindig oda sorolom a játékokat, amin én játszottam vele. És nem titkolom, hogy a cikkeim szubjektív véleményt tükröznek :)

Üdv,
Gábor
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # zoltszalay 2012-04-22 14:48
"A játék stílusát tekintve, képernyőkre osztott platform játék. Azonban, túlmutat a SNES éra hasonló játékain"

Ez a játék megjelent az SNES előtti 8 bites NESre is, pont ugyanolyan lett mint a pcs, SNESre is megjelent, sokkal fejlettebb grafikával és hangokkal mint a PCs :)

és hogy miért nem lett nintendon klasszikus? talán mert ott pörgősebb játékokat szoktak meg a népek, gyorsan scrollozó hátterekkel, ez meg lasabb játék, váltogatja a háttereket.

ugyanez fordítva is igaz, a megaman x is volt DOSra, aztán mégsem lett ott akkora klasszikus mint konzolon.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet

Zene

Google keresés

Váltó

Digitális Táregység


Számrendszer

#=

IMDb Keresés

Kód

Karakter

Szín

Szín kódtábla

Webmaster: GoobeMaster
Érvényes XHTML és CSS
Minden jog fenntartva! ® 2010 - 2017
Jogtulajdonos: United Voxels Ltd. (United Kingdom)

Check Google Page Rank

Technikai háttér: