A Vigilante 8 egy feljövőben lévő stílust képviselt: járműves harc. A Luxoflux fejlesztette, és az Activision adta ki 1998-ban Playstation exkluzív címként. Később portolták Nintendo 64 és Game Boy Color konzolokra is. Tulajdonképpen ezt az új zsánert a PC-s Interstate '76 indította útjára, és sokan a Vigilante 8-at csak egy olcsó utánzatnak tartják. Nos, én is előbb találkoztam PC-n az Interstate-el, de csak egy ismerős gépén volt szerencsém kipróbálni. Ráadásul a gépem se lett volna elég jó hogy - az akkoriban - ütős 3D-vel megbírkózzon (akkoriban a 3D kártya luxusnak számított, ráadásul standardek se voltak, tehát komoly tervezést igényelt mely játék min fut el). És mivel alapvetően újítónak és jópofának tartottam az autózás és lövöldözés fura elegyét, hát beszereztem a V8-at a playstation-re.

Stílus és történet

A játékban az 1970-es évek klasszikus izomautói ihlette járművek vannak a központban. Hogy még története is van csak elég sok játék után realizáltam a kézikönyvből. Az intro videó inkább tűnik egy promó anyagnak, semmit mélyenszántó történet felvezetése. Az év 1975, egy OMAR nevű cég felbérel egy Coyote nevű csapatot Sid Burn vezetésével, hogy tisztítsa meg az USA-t a konkurens olaj kitermelő és finomító vállalattól, hogy így váljon a leggazdagabb céggé. Amikor erről értesül egy jótét lélek kaminos - Convoy -, alapít egy ellencsoportot, hogy megállítsa a Coyote bandát, és véget vessen az OMAR egyeduralmának.

Játékmenet

A játék tulajdonképpen olyan mint egy rendes lövöldözős játék deathmatch módban, de nyílván itt autók harcolnak egymás ellen. A cél megsemmisíteni az összes ellenséges autót ("életerő" lennullázása). A verekedős játékokhoz hasonlóan, mikor már 0 az életereje egy ellenséges autónak az utolsó lövés bevitele eredményezhet speciális "kivégézési" módokat, mi után csak felrobban az autó. Minden pálya elején lehet egy karaktert és a hozzá tartozó autót választani, melyek nem csak külsőben különböznek, de a tulajdonságaik befolyásolják a fizikát is.

A pályákon rengeteg felszedhető fegyver, töltény, javítókészlet és más érdekes dolog (pl. turbó) van szétszórva. Minden autóra fix számú fegyver szerelhető fel, de minden kategóriából csak egy (pl. rakéta, gépfegyver, speciális). Nekem az egyik kedvencem a hőkövetős rakéta volt, amivel írtó nagy távokból el lehetett találni egy másik autót, igaz elég nagy hibahatárral működött, inkább csak kiegészítőnek jó. A fegyvertípusok természetesen lecserélhetőek, ha találsz egy másikat és úgy érzed az épp hasznosabb (ilyenkor viszont bukod a töltényeket). Sőt nem is érdemes leragadni egy-két fegyvernél. Érdemes sokszor taktikát váltani, és alkalmazkodni az adott pályához, ellenfelekhez és aktuális harci szituációhoz.

Minden játszható karakternek és a hozzá tartozó autónak van egy rá jellemző speciális fegyvere. Ezt a fegyvert csak egy speciális dobozból lehet felvenni, és jellemzően nincs hozzá sok töltény.

Pályák

Aircraft Graveyard

  • U.S.A.F. Repository
  • Yuma Desert, Arizona.
  • 5:40 PM

Sivatagos hely, repülőgép temető, hangárokkal, kifutópályával, és vezérlő toronnyal. Időnként fel és leszállnak gépek a kifutópályán, amivel ügyelni kell mert akár végzetes is lehet a játékosra nézve. A hangárban van egy véletlenszerű fegyver doboz. A leszálló repülőgépeket el lehet pusztítani, és ha sikerrel jársz különféle fegyvereket kapsz.

Canyonlands

  • Route 191
  • Near La Sal Junction, Utah
  • 10:32 AM

Elhagyatott natív amerikaiak tábora. Hegyek, egy híd, törzsi ereklyék, egy benzinkút és piac, hotel és bár valamint lakókocsis telek vannak a pályán. Veszélyt a hegyről legördülő kövek jelentik.

Casino City

  • Nugget City
  • Nevada.
  • 4:46 AM

Las Vegas-ra hajazó pálya kora reggeli órákban. Több kaszinó, nagy épületek, benzinkút, autópálya, és még egy mini Taj Mahal replika is alkotja (hogy elérd épületeket kell rombolni, ezen a helyen rengeteg felszedhető cucc van). A helyi veszélyforrás a gödrös utak, és a csatornafedélből előjövő gázok amik kitérítik és sebzik az autókat.

Ghost Town

  • Ghost Town of Mesa Diablo (Devil's Land or Field)
  • Hunters Wash, New Mexico
  • 7:18 PM

Elhagyatott látkép, hegyekkel körbevéve. Egy városka roskadozó épületekkel, valamint egy körbe-körbe járó vonat is felbukkan, ami egyben a helyi veszélyt is jelenti. Ezen felül időnként tornádók is megjelennek második veszélyforrásként, amik felkaphatják a járgányt. A vonat rakományát lőve, arról felszedhető cuccok esnek le.

Hoover Dam

  • Hoover Dam
  • Arizona-Nevada Border
  • 2:12 PM

A valódi amerikai gát parodizált változata. Ezen felül környező épületek és kiszolgáló egységek, generátor, reaktor, rádió torony miegymás. Egy helyen áramütést lehet szenvedni, ami gyorsan leviszi az életerőt.

Oil Fields

  • Hexagon Petroleum Refinery.
  • Antelope Ridge, Nex Mexico.
  • 7:30 PM

Tipikus olajfinomító annak minden elemével. A veszélyt különböző csövekből kiáramló tűz jelenti.

Ski Resort

  • Busted Hump Ski Resort
  • Rocky Mountains, Colorado.
  • 10:46 AM

A sziklás hegységben, egy síparadicsomban játszódik annak minden jellemzőjével. Egy bizonyos mennyiségű fa elpusztítása után hólavina indul meg.

Valley Farms

  • Premium Fruit CO.
  • San Joaquin Valley, California
  • 3:08 PM

Egy óriás ültetvényes, farmos vidék, öntöző rendszerrel, híddal, ólokkal. Ha elpusztítod a víz szűrő létesítményt, vízáradat lepi el a pálya egy részét.

Sand Factory

  • Bacon Slab, Utah.
  • Anasazi Sandwork Co.
  • 6:50 PM

Az egyik bónusz pálya, amihez előbb győzni kell más pályákon. Egy fiktív városban játszódik, és lényegében egy építési homok elosztó központ. A cég főhadiszállása, tároló épületek, homokdűnék, hidak és rámpák jellemzik. Egyes épületek megsemmisítésével a játékos felszedhető tárgyakhoz juthat.

Secret Base

  • Advanced Weapons Research Center.
  • Site-4, Papoose Dry Lake, Nevada.
  • 3:15 PM

Bónusz pálya. Az 51-es körzetre hajazó pálya, de parodisztikus ábrázolással, ahogy az összeesküvés elméletekben hívők elképzelik. Repülőgép hangárok, szatelit, harci repülőgépek, víztározó, és nagy épületek alkotják. A pálya egyes helyei ugyan megközelíthetők, de mivel szigorúan titkos oda a belépés, lézerágyúk veszik célba a játékost. A pályát a történet módban válik választhatóvá, ha Convoy-al vagy Sid Burn-el játszol.

Karakterek

Sheila

Járgány: 1974 Strider

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Convoy lázadó beállítottságú unokahúga. Amikor Convoy megalakította a Vigilante csoportot Sheila nagyon szeretett volna csatlakozni, de Convoy megtiltotta neki. Erre ő épített egy ütős járgányt, amivel kivívta nagybátyja elismerését és végül engedett neki hogy csatlakozhasson.

John Torque

Járgány: 1969 Jefferson

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Az életét a szerencsejátéknak szenteli, de az évek során többet veszített mint amennyit nyert, ráadásul tartozást is felhalmozott. Nem tudni pontosan miért csatlakozott a Vigilante csoporthoz, de valószínűsíthető hogy a Sid Burn fejére kitűzött vérdíjra fáj a foga.

Slick Clyde

Járgány: 1970 Clydesdale

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Nem sokat tudni Slick életéről, habár a kézikönyv szerint egy playboy. Az intróban Convoy oldalán harcol. John Torque hatására lép be a Vigilante csoportba.

Chassey Blue

Járgány: 1967 Rattler

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Chassey Blue egy FBI ügynök akit azért küldtek hogy az 1977-es autós harcok után nyomozzon, de elképzelhető hogy köze van az OMAR giga olaj vállalathoz is. A Vigilante csapathoz szegődik.

Convoy

Járgány: 1972 Moth Truck

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Convoy egy igazi kemény legény aki mindig az igaz ügyért harcol. A Vigilante csapat vezetője, és Sheila nagybátyja. Azért alapította a Vigilante csapatot hogy kézrekerítse és törvény elé állítsa Sid Burn-t.

Dave

Járgány: 1970 Dodge

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Dave egy hippi aki nem csak hogy hisz a földönkívüliek létezésében, de meggyőződése hogy az emberiség barátai. Szinte minden este megpróbál kapcsolatba lépni velük, de eddig sikertelenül. A Vigilante csoportban harcol, de kissé távolságtartóan.

Loki

Járgány: Glenn 4x4

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Sokan úgy tartják Loki-nak kicsit elmentek otthonról. Mielőtt Sid Burn lakája vált belőle, elsőrangú pilóta volt a titkos Site-4 Nevadai bázison. Ismeretlen eredetű, elkapott UFO-kat kellett tesztelnie, míg végül egy baleset során az egyiket összetörte. Az incidens miatt elküldték, de azóta is szeretne újra pilóta lenni. Sid valószínűleg úgy tudta a csapatába csábítani, hogy felajánlotta cserébe hogy segít neki célja elérésében.

Beezwax

Járgány: 1970 Stag Pickup

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Beezwax egy méh tenyésztő, aki egy nap felfedezi hogy a méhei sugár fertőzöttek lettek. Hogy ki állhat a dolog mögött nem sikerült kiderítenie, és ebbe majdnem bele is őrül. A Coyote csapathoz csatlakozik, mert nem szereti a városiakat. Ambíciója hogy megmutassa milyen veszélyes is tud lenni ha felbosszantják.

Houston 3

Járgány: 1975 Palomino

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Az OMAR olyan nagy cég hogy kibernetikai kutatásokat is végez. Houston 3 a legújabb biobot amit 1974-ben készítettek. Az első kettő kiborg sikertelen volt. Mielőtt félig robottá változtatták volna, Tanyah volt a neve és elrabolta az OMAR hogy kísérletezzenek rajta. Eleinte nyílván a Coyote oldalán harcolt, de mikor a Vigilante kezdett felülkerekedni, megkérdőjelezte a programozását, és elkezdett érzéseket táplálni a Vigilante vezér Convoy felé.

Boogie

Járgány: 1976 Leprechaun

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Boogie csak egy disco őrült szélhámos volt, akit többször le is csuktak. Sid Burn csapatához szegődött, mert rengeteg szívességgel tartozott neki. Fő riválisa John Torque.

Sid Burn

Járgány: 1969 Manta

Max Sebesség
 
Páncélzat
 
Ellenállóság
 

Sid Burn egy ausztráliai származású terrorista, aki mindent csak egy dolog miatt tesz: pénzért. Előélete homályos mindenki előtt, de tudvalevő hogy kapcsolatban állt a fegyvercsempész Nina Loco-val. Az OMAR felbérelte hogy iktassa ki a rivális olajfinomítókat, létrehozta a Coyote autós bandát. Az akciójára felfigyelt az FBI és a Vigilante csapat.


Videó