A Blade, az azonos című (nálunk "Penge"-ként futott) film, videojáték adaptációja Playstation konzolra. A film főszereplője (Wesley Snipes) egy félig vámpír, félig halandó férfi, aki a halandókat védi és képességeit a vámpírok kiiktatására használja fel.

A játék 2000 November 23.-án jelent meg, a Hammerhead fejlesztette, és az Activision adta ki. A szóban forgó kiadó előszeretettel vásárolt meg filmes adaptációkhoz licenszeket, és az így elkészült játékok között egyaránt volt csapnivaló és elsőrangú. A Blade - véleményem szerint - nagyon jóra sikerült, de néhány csiszolatlansága miatt egyeseknek talán más PS akció-kaland címek fognak tetszeni.

Trailer videó megtekinthető a cikk végén!

Történet

Blade seggberúg pár vámpírt, teszi mindezt néhány közepesen hosszú misszió keretében. A játék csak lazán kapcsolódik a filmhez, lényegében inkább csak a koncepciót vették át (vámpírvadászat). Blade úgy vámpír amúgy, hogy nem kell vért innia, és a fény se okoz neki különösebb gondot. Van egy partnere, Whistler aki a missziók során a háttérből segíti őt információkkal.

Játékmenet

A történet helyett az egyedi játékmenetbeli újdonságok vannak előtérben. Blade a játék során egy pisztollyal és egy karddal fog rendet teremteni. A pisztolyhoz többféle skulót is be lehet tárazni, a rendes töltény nyilván a zombik ellen hatásosabb míg a szénszálas a vámpírokhoz. A zombikat egyébként karddal érdemes támadni, pár suhintástól végük van. És fordítva, a vámpírok a lövéseket nem szeretik, a kard nem sokat ér. Ez a fegyverváltogatás érdekes dimenziót ad a játékhoz, bár elismerem hogy néhány játékost ez talán inkább idegesíthet. Mentségére legyen mondva, a fegyverváltáskor az akció megáll kicsit, így van idő váltani, vagy tárgyakat használni! Természetesen ha kifogy a töltény - érdemes vele alaposan spórolni - jöhet az ökölharc meg a pörgőrúgás. A játék során a fegyverarzenál kiegészül egy puskával, gránátvetővel, és géppisztollyal is. A közelharc, vagy sprintelés során fogy Blade staminája!

A mozgás eleinte nehézkes, Blade habár gyors, túl gyorsan is fordul, de a kamera nem követi azonnal. Kell egy jó 10-15 perc míg belejön a játékos, utána viszont már nincs gond. Szerencsére automatikus célzás van, elég az R2 gombot lenyomni és nagyjából az ellen felé fordulni. Ha célba van véve valaki világosabb színűvé válik a karakter. Ugrálni nem nagyon kell a játék során, inkább csak egy-két titkos helyre való eljutást szolgálja. Csimpaszkodni sem lehet, tehát csak szintről szintre, rámpán vagy lépcsőn lehet magasabb helyekre feljutni.

A missziók között átvezető animációk is vannak, ami nem videó hanem in-game 3D! Az a vicc, hogy nekem sokkal jobban tetszett így, sem mint egy ultra rövid de előre renderelt 3D videó. Pedig az utóbbi volt akkoriban a jellemző.

Csak ellenőrző pontoknál lehet menteni, amik lezárnak egy-egy szakaszt. Általában nem kell visszamenni régi helyekre, legalábbis túl sokat nem. A pályákon többnyire lineáris utakat kell bejárni.

Vannak még feltöltő helyek is, ahol extra töltényt, elsősegély csomagot és más tárgyakat lehet vételezni. Az életerő elég gyorsan lecsökken, akár már egy zombi is képes alaposan megsebezni, hát még ha csapatban támadnak. Többféle életerő növelő tárgy van, sőt még speciális hatással bíró tárgyak is, pl. energiaital (staminát tölti vissza).

Pályák, környezet

Én személy szerint meg vagyok elégedve a pályák struktúrájával, sőt még a textúrák is tetszettek nekem. Látszik, hogy bevontak néhány Marvel alkalmazottat az ötletelésbe. A 12 évvel ezelőtti sajtó viszont nem volt elragadtatva, főleg a kis, klausztrofóbikus helyekre panaszkodtak, ami szerintük nem illik egy TPS játékhoz.

Elvétve van olyan hogy a kamera átvált egy fixált pozícióba, és onnan követi Blade-t. Ez is egyeseket összezavarhat, mert ilyenkor nehezebb mozogni és forogni. Nekem nem volt vele gondom, ráadásul ilyen tényleg csak ritkán van.

Néha előfordul a tipikus korai 3D motor szindróma, nevezetesen hogy az ellenségek hullái belefolynak a pályába. De, legalább arra ügyeltek a fejlesztők, hogy ilyenkor a modell z index-e közelebb legyen mint a pálya, így a modell látszik teljesen és nincs "félbevágva". Apropó, a játékot ugyanaz a motor hajtja mint a Shadow Master-t, és Quake II-t playstationre.

Zene, hang

A zenével nekem nem volt gondom, szerintem illeszkedik a játékhoz és megadja a hangulatot. Természetesen eléggé repetatív, de néha megváltozik a dallam. Lehetett volna két különböző dallam, egy a járkáláshoz és egy amikor akció van.

A hangeffektek minősége átlagos, és a célnak teljesen megfelel. A szörnyek hangja kicsit béna.

Összefoglalás

Kövezzetek meg, de nekem tetszett. Lehet hogy csak azért mert a filmet is kedveltem, és a vámpíros-zombis téma se áll messze tőlem. Valamiért ebben gyorsan tudtam haladni, és alig tudtam letenni. Természetesen elismerem a hibáit, de ebből is látszik hogy ha valaminek a koncepciója és a hangulata bejön valakinek akkor elnézőbben értékeli.


Videó


Csalások

Nyomd le gyors egymás utánban az alábbi gombokat, hogy különböző hatásokat érj el. Először aktiválni kell a csalás módot.

Hatás Parancs
Csalás mód Tartsd lenyomva L1, majd
X, X, X, X, X, Kör, R1, R2, R2, R1
Összes tárgy Jobb, Bal, Fel, Le, L2, L2, R2, R2
Végtelen töltény Le, Jobb, Fel, Bal, L2, L1, R2, L1
Végtelen élet Bal, Bal, Bal, Jobb, L2, L1, R2, R1

L1 = hátsó gombok közül Bal-felső
L2 = bal-alsó
R1 = jobb-felső
R2 = jobb-alsó