Heroes of Might and Magic (így lehetne fordítani: A Hatalom és Varázslat Hősei), de röviden csak HOMM, egy 1995-ös játék, az akkor még létező New World Computing fejlesztette. Megjelent rengeteg platformra, pl. DOS, Linux, GameBoy Color, Mac OS, Windows. Tulajdonképpen egy fantasy környezetben játszódó, körökre osztott stratégiai játék, ami nagyban hozzájárult a műfaj fejlődéséhez! Eleinte a 3DO Company, majd az Ubisoft Entertainment adta ki. Több folytatás, és feldolgozás is követte ezt a játékot. A sorozat leghíresebb (és legjobb) 2D izometrikus ábrázolású darabja a Heroes 3 - WOG kiegészítővel.

A King's Bounty (1990) nagyban előrevetítette a New World Computing elképzeléseit a Heroes világról. Eddig 5 önálló játék, és a legtöbbhöz 1 vagy több kiegészítő jelent meg. Az alapokat mindmáig a Heroes 1 biztosítja, habár időközben lényeges új funkciók kerültek a játékba.

A játék mindig egy jó behatárolt térkép szeleten játszódik. Különböző talajok, azon hegyek, erdőségek és speciális épületek helyezkednek el a pályán. Valamint a játék kulcsfigurái a hősök. A játékban 2 vagy több népcsoport küzd egymás ellen, vagy pedig bizonyos mennyiségű nyersanyag kitermelésén fáradozik. A pályáknak egyedi győzelmi kritériumai lehetnek. Minden népcsoportnak más-más színe van, és uralhatnak kastélyokat, falvakat, és bányákat. Ezt a térképen láthatod is.

Mivel a játék körökre osztott, minden körben a felek egymást követik, és végrehajtanak 1 napnyi cselekményt. A hősök lépnek, a várakban építkezel stb...

A várban tudsz új hőst felvenni. A hősökről részletes adatlapot tudsz megnézni, hogy milyen - fejleszthető - képességei (skill) vannak, vagy éppen milyen a támadó, védekező, varázsló ereje. A hősök mágikus tárgyakat is találhatnak útjaik során. Ezeket (pl. pajzs, mágikus sapka...) általában a hősnek viselnie kell, hogy hatást hatást fejtsenek ki. A hatás egyszerű skill növelés, vagy bármi más extra lehet. A hősök úton útfélen ellenséges szörnyekkel találják szembe magukat, és kezdetét veszi a harc. Megfelelő diplomácia képességgel, egyes esetekben a szörnyek felajánlják, hogy fizess nekik egy összeget, és eltekintenek a harctól. A harc ugyanúgy zajlik mint ha két hős csapna össze. Minden hős 5 különböző "típusú" szörnyet tud magával vinni. A hős sebességét (egy kör alatt mennyit képes lépni) a - vele utazó - leglassabb szörny sebessége határozza meg.

A harc során egy új képernyő jön be. Itt a beállításoktól függően 6 szögletű (hexa) rácsos tájképet látsz. A játéktér bal oldalán van a hősöd, és a csapata, jobb oldalon az ellenfél (és a vezető hős opcionálisan). A hősök nem vesznek részt közvetlenül a harcokban, csak irányítanak, és varázsolni is képesek. Minden hősnek van egy varázskönyve (a Mage Guild megépítése után lehet vásárolni kastélyokban), és az itt leírt - előzőleg megtanult - varázslatok állnak rendelkezésére. A harc is körökre osztott. Először az egyik fél lép, majd a másik. Ha negatív varázslatok hatnak a csapatodra, akár egyes szörnyek ki is maradhatnak 1 vagy több körből! A szörnyek össze vannak vonva, és együttes támadást végeznek. A mennyiségüket a sarokban lévő négyzetben látod. A cél: legyőzni az ellenfél csapatát...

A harcok után a hősök tapasztalati pontokat kapnak (a csata nagysága döntő tényező). Ha összegyűlik egy bizonyos mennyiség szintet lépnek. A játék elején a legtöbb hős alacsony, pl. 1-es szinten kezd. Minden szintlépéskor eldöntheted, hogy melyik képességét fogod a hősnek fejleszteni. A képességek sok mindent befolyásolnak, pl. a hős sebességét, mágikus erő, szerencse stb... Ezt hamar ki fogod a játék alatt tapasztalni.

Szörnyeket a kastélyban tudsz hadirendbe állítani. Minden héten adott számú új hadképes szörny felvételére vagy képes. Ahhoz, hogy egy új, erősebb típusú szörnyet tudj felvenni, előbb egy épületet kell megépítened hozzá. A hősnek egy kastélyban kell állomásoznia, hogy szörnyeket vegyen magához, vagy hagyjon hátra őrségben. A szörnyek hős nélkül nem tudnak kilépni a kastélyból!

A hősök természetesen megkísérelhetik elfoglalni az ellenfél kastélyait. Ilyenkor ha nincs hős a kastélyban, csak az ott állomásozó szörnyek fogják felvenni a harcot. Ha épp van ott hős, az nagyban növelheti a szörnyek tulajdonságait! Sőt, adott esetben szerencsésebben alakulhatnak a dolgok, ha a csata előtt meglátogatott egy mágikus helyet a térképen. Ha sikeresül a támadás, övé lesz a kastély, a védő hőst pedig a tömlöcbe vetik (minden más esetben a hős véglegesen meghal).

Ha egy hős legyőz egy másikat, övé lesz annak minden eddig megszerzett kincse (artifact).

A játék kínál lehetőséget csak egy pálya játszására, vagy pedig kampány szerűen több pályán átívelő küldetésekre is. Egyes esetekben még a legjobb x hősöd is tovább viheted a pályák között!

A többjátékos mód játszható interneten, vagy pedig "hot-seat" módban. Tehát egy gépen 2 vagy több játékos, akik váltják egymást a gép előtt. A lépések között (mikor átadják a helyüket) nem látszik a térkép.

A kastélyban minden épülethez adott mennyiségű nyersanyag kell, hogy felépíthesd. Nyersanyagok: pénz, fa, kristály, érc, drágakő, kén, higany. A birodalom kasszáját a kastélyokból és falvakból befolyó adóval növelheted. Bányák elfoglalásával napi rendszerességgel fog a birodalmat nyersanyaghoz jutni.

A stratégia játékok egy felejthetetlen darabja. Mai napig egyik kedvencem.



Videó


Csalások

Erőforrások

Nyiss meg egy játékmentés fájlt egy hexa szerkesztőben, és írd át a következő pozíciókat hogy több erőforrásod legyen (mindegyik egy 3 bájton ábrázolt egész szám):

Hatás Pozíció
Kristály 17F, 180, 181
Drágakő 183, 184, 185
Arany 187, 188, 189
Higany 173, 174, 175
Érc 177, 178, 179
Fa 16F, 170, 171
Kén 17B, 17C, 17D

Ügyelj rá hogy szabályos értékeket adj meg, különben a mentés nem tölthető be, vagy nem várt hatásokat fogsz tapasztalni!

Példa

Ha 100 fát szeretnél, keresd meg a 16F pozíciót. Váltsd át a 100 decimális számot hexadecimálisba (64). A kívánt értékkel a byte-okat jobbról balra kell feltöltened, tehát:

16F = 00, 170 = 00, 171 = 64

Teljes térkép

Gépeld be a 101495 számsort a kaland képernyőn, hogy a teljes térkép láthatóvá válljon.