A SimCity című játékról igazán elmondható, hogy kiállta az idők próbáját, több generációnak, többféle platformon nyújtott kikapcsolódást, vagy esetenként nagy fejtörést. A játékot nehéz besorolni, alapvetően stratégia, de annál mélyebb szintű szimulációt tartalmaz. A feladat konkrétan: városépítés. Igen, itt az idő, hogy megmutasd Te milyen polgármester lennél, kezdve a telkek és közületek helyes elhelyezésétől, a megfelelő infrastruktúra megvalósításán át (villamos áram, ivóvíz stb). És a legmerészebb újítás ebben az 1989-ben készült játékban, hogy nincs vége, nem lehet győzni sem veszteni. Rajtad múlik, hogy mit teszel a városoddal, kis tanyasi világot hozol létre, egy nagy gigapoliszt, vagy.. lerombolod egy hurrikánnal! A játék vicces funkciója, hogy különböző természeti csapásokat zudíthatsz egy gombnyomásra az eddig felépített városodra. A játékot az élő legenda, Will Wright tervezte (nevéhez olyan "apró" címek kötődnek mint pl. A Sims), és már ifjonti korában bizonyította: hallani fogunk még róla és remek játékairól. Érdekes módon, ezt a játékot végül egy kis cég, a Maxis adta ki, mint második játékuk - időközben beolvasztották az Electronic Arts-ba.
A játék igazi különlegesség, hiszen a legkorábbi magyar nyelvű és fejlesztésű játék ami bemutatásra kerül a retro.games.hu portálon. (lásd még: Imperium Galactica 1997) De nem csak emiatt különleges. A DOS korszak második felében hódított. Jómagam anno ahol géppel találkoztam (iskolák, munkahely stb) jó felén biztos hogy ott volt ez a játék :) A sort folytathatnám, és fogom is! Hamarosan bemutatok a portálon minden hasonlóan jó magyar játékot. De most nézzük miről is szól az Ész-kerék (ami a Wheels-en, és a TV-ből ismert Szerencse-kereken alapszik), humor, szójáték, pontgyűjtögetés mi kell még?
Letölthető a cikk végén!
Ezt a tradicionális harcművészettel foglalkozó játékot, sorolhattam volna az Amiga, Sega Mega Drive, vagy ZX Spectrum szekcióba is - népszerű játék volt a korában. Az Electronic Arts igen sok jól sikerült játéka közül, ez egy 256 színű palettát, részletes grafikát animációt, digitalizált hangot és hihetetlen hangulatot biztosító darab volt. Egyszemélyes játékban lehetett a gép ellen gyakorolni 4 féle harcművészeti ágazatot. Sőt még nagy versenyeken is részt vehet a játékos, ahol egyre nehezebb ellenfelek és harcmodorok várják!
Az összes verzió 1989-ben jelent meg, és közel azonos szinten teljesítettek. Én tapasztalat alapján a DOS verziót tudom bemutatni.
Ennek a játéknak igen érdekes az életútja. A Commander Keen sorozat tulajdonképpen kétszer 3 egymást követő epizódból áll. A játékot a ma már nagyon is ismert és meghatározó játékfejlesztő cég az id Software készítette DOS-ra 1990-ben. Az akkori PC-k még elég gyengén szerepeltek a játékok igényeihez képest. Főleg a grafikai megjelenítésre gondolok, ez az első DOS játék ami a Nintendo által előszeretettel alkalmazott ún. parallax-scrolling technikát alkalmazza. Ez annyit tesz, hogy a játék főhőse Billy Blaze a pályákon szabadon mozoghat, a háttér és a pályaelemek szépen csúsznak a háttérben.
A játék motorját a programozó tehetség John D. Carmack egyedül realizálta, a maréknyi ID Software csapata mindössze pár fős volt ekkoriban még. A játék történetét és a világot Tom Hall tervezte. Később Tom elhagyta az id Software-t közös megállapodással, és hamarosan a Rise of the Triad cimű - sikeresnek mondható - játék dizájnere lett. Érdekesség: A ROTT-hoz a Wolf3D motorját licenszelték. Tom "elküldése" amiatt történt, hogy a DOOM tervezésénél (ami már 3D-s játék) unalmas történetet és pályaterveket készített. Ehhez képest az id sokkal pörgősebb játékot akart.
A játékot az Apogee Software adta ki, egy akkor már befutott DOS shareware kiadó. Nagyon helyesen az id is megérezte, hogy a shareware (részben az internet térhódítása, és a még mindig aktív BBS használat által) bombaként fog robbanni. A lényege, hogy a játék kisebb pályákra épül, így könnyen meg lehet osztani az első párat ingyen. Ha tetszett a játék, akkor pedig meg tudod rendelni a teljes verziót - jutányos áron.
Eszembe jut mekkora sikere volt a kórházas témát feldolgozó TV sorozatoknak a 90-es évek folyamán (pl. Vészhelyzet). Újabban pedig "továbbfejlesztett" kiadásukat élik ezek a sorozatok (pl. Dr. House). És erről egy játék élmény, a Bullfrog által fejlesztett Theme Hospital jut az eszembe. 1997-et írtunk, és megjelent a Bullfrog egyik legkifinomultabb, és humorosabb, stratégiai játéka. Nem törzsgyökeres DOS játék, mert Windows-ra is megjelent, de mégis ide sorolom, hiszen a DOS éra egyik utolsó nagy durranása.
A humor fontos része a játéknak, a karakterek animációja, és a kezelési módok mind nagyon viccesek. Ennek ellenére, a játék vérbeli stratégia, sok-sok menedzselni való aprósággal! Az izometrikus, előre renderelt 3D grafika, és az abszolút győztes MIDI zene még tovább növelte a játékélményt.