A Sierra egyik kevésbé fősodorbeli point & click típusú grafikus kalandjátéka, amely 1989-ben jelent meg DOS, Amiga és Atari ST gépre. Az akkoriban bevett SCI játékmotorban írták meg, így kinézete 16 színű (EGA vagy CGA kártya), de a korai SCI játékokhoz képest sokféle hangkártyán meg tud szólalni.

A játék tervezője Jim Walls volt, aki a Police Quest sorozatért is volt felelős. Ennek megfelelően a játék története itt is kicsit nyomozós, katonás, ugyanis egy Johnny Westland nevű főhöst irányítunk aki tengerésztiszt, és épp Tunéziában nyaral, amikor hirtelen közbejön egy váratlan esemény.

Sierra Kalandjátékok

Ez egy tipikus második generációs Sierra kalandjáték. Kevésbé ismert kaland mint például a többi sok epizódot megélt sorozat (pl. King's Quest, Police Quest stb). Én ezt a játékot bizonyos értelemben többre tartom, egy sokak által felfedezetlen kaland, kidolgozott, változatos játékmenettel. Néha kicsit agyafurtak a feladványok, és bizonyos pontokon veszteni is lehet - ez már már megszokott a Sierrától. Egyes részei humorosak és/vagy bugyuták. Egy biztos, ha értékeled a kvázi való életbeli történeteket, és valamiért ez kimaradt neked, érdemes kipróbálni.

Ha túl réginek és elavultnak találod az alacsony felbontást és kopár színvilágot (elvégre ez egy kaland, amibe nem árt ha beleéljük magunkat), állítsd be a DOSBox-ban egy másféle "scaler"-t, növeld a felbontást "windowresolution" stb.

Történet

A főhösünk egy amerikai tengerésztiszt, aki épp Tunéziában nyaral. A hullámok nyaldossák a homokos partot, emberek napoznak, vagy a bárban iszogatnak. A történt egy fiktív közeljövőben (értsd: 89-ben jelent meg tehát 90-es évek) játszódik, és hamar kiderül főhösünk számára, hogy a Szovjetúnió és Amerika közötti hidegháború egy új fejezetéhez ér, egy incidens hirtelen eszkalálja a két blokk közötti egymásnak feszülést. Szovjet támogatású terroristák túszul ejtenek egy amerikai nagykövetet. Megjegyzés: Tehát az író még 89-ben sem számított rá hogy szétesik a Szovjetúnió. Érdekes.

Ez már játék közben derül ki: Főhösünk hamar információk birtokába kerül a szigeten, hogy pont a nyaralása közben kezd feje tetejére állni a világ. Kapcsolatba lép felettesével, és úgy dönt nincs mese vissza kell térnie szolgálatba, de ettől még egy utolsó éjszakát önfeledten eltölthet ezen a szép helyen.

A Pentagonban eligazítják az eseményekről, a történetet bonyolódik mert kiderül, hogy hősünk már bele is keveredett az incidensbe. De már kapja is az első küldetését... 

Irányítás

Ebben a játékban lehet használni az egeret (nem kötelező), ellenben elengedhetetlen hozzá a billentyűzet. Parancsok begépelése nélkül nem lehet előrehaladni a játékban. Ez a korai Sierra játékmotorban írt összes játékra igaz. Grafikus kalandok, de még csak opcionálisan egér vezéreltek.

A képernyő legnagyobb, alsó felében van a játéktér, egy helyszín, benne a környezet, szereplők, tárgyak stb. Fent egy vékony sávban pedig: a pontszámaid (összegyűjtött / összes lehetséges pont), valamint a játék címe. Ha erre a sorra viszed az egérmutatót és lenyomva tartod a bal egérgombot megjelenik egy menü. A menüben menteni, betölteni lehet, hangerőt állítani, tehát a szokásos dolgok. Menteni, visszatölteni egyébként a parancssorban is lehet: "save game", "restore game" (ha esetleg egér nélkül akarsz játszani). Kezdj el gépelni és a parancssor meg is jelenik, ENTER-el küldöd el a parancsot.

Az egérrel kattints valahova és a főhös odamegy. Csak akkor fog odamenni, ha el tudna a kattintott helyig navigálni. A játék elején azért nem megy sehova, mert épp napozik egy székben. Előbb fel kell állni ("get up" vagy "stand up"). Ilyen szituáció később is előfordulhat.

A másik fontos dolog, hogy némi angol tudásra szükséged lesz ha végig is akarod vinni. Ami a helyzetet könnyíti, hogy az SCI motor parancsértelmezője lényegében csak tőmondatokat keres/ért abban amit beírtál, a nyelvtan nem olyan fontos, csak az hogy átmenjen az üzenet. Sőt, mint más Sierra játékokban bizonyos igéket és tárgyakat különböző ragozással/szinonímákkal is elfogad. Próbálkozz bátran és sokat, ha úgy érzed valamit értenie kéne akkor csak a szóválasztással lehet gond valószínűleg.  

Játékmenet

A játék érdekessége, hogy keverednek benne a klasszikus kalandjáték elemek, és tengeralattjáró vezetős, és más hadászati, vagy egyedi logikai feladványok. Ez adja a játék egyediségét, és bár én személy szerint ezt érdekesnek találom, el tudom fogadni hogy ha valakit a klasszikus point & click vonal jobban leköt.

Mint említettem korábban a játék nehéz. Legalábbis én annak érzem. Régen soha nem vittem végig. Amikor kicsit utánaolvastam, csak nagyvonalakban tippeknek, leírásoknak, utána már valamivel könnyebben vettem az akadályokat. Szerintem ennél a játéknál - főleg ha tetszik és végig akarod vinni - nem szégyen ha leírásokból tájékozódsz. Azért persze ne vidd túlzásba :)

A játékot végig lehet vinni úgy is, ha nem gyűjtöd össze az összes pontot. Természetesen, ebből kifolyólag a pontgyűjtés némi újrajátszhatóságot is ad, tökéletes pontszám reményében.

Végszó

Direkt nem akartam minden részletet kibontani a játékkal kapcsolatban, hogy maradjon mit felfedezni. A játék korabeli fogadtatása többnyire pozitív volt a kritikusok részéről, de eladásban kevésbé teljesített olyan jól mint a bejáratott portfólió. Ezért én úgy gondolom, ez egy "felfedezetlen" Sierra kaland. Nem mestermű, de igen szórakoztató.


Letöltés


Videó


Kézikönyv

Ha nem jelenik meg helyesen: megnyitás külön lapon


Online Játék


Végigjátszás

Külső linken elérhető.