Az Infiltrator egy olyan tipikus Commmodore 64 játék ami sikeresen ötvöz többféle stílust, hogy egy komplex harcászati szimulátort alkosson meg. Arcade, akció, repülő szimulátor, és egy kis kaland is. Egész pontosan egy kémet kell alakítani a játékban. Az U.S. Gold kiadó karolta fel és adta ki a szoftvert, és mindössze egy programozó Chris Gray alkotta meg 1986-ban.

Ez a játék kifejezetten egyszemélyes módra lett kitalálva, és az irányításhoz szükség van a joytickra és a billentyűzetre is. Angol nyelven jelent meg, és kapható volt floppy lemezen, és magnókazettán is. Csak Commodore 64-re jelent meg. A 80-as évek során sok hasonlóan újszerű és kreatív szimulátor látott napvilágot, így ez a stílus és a játék is sikeresen szerepelt. Készült is egy folytatás Infiltrator Part II - The Next Day címen.

Végigjátszás videó a cikk végén!

Történet

A történet lényegében a játékhoz kapott kézikönyvből derül ki, és a játék során csak lazán kapcsolódó küldetések során megy előre a cselekmény. Lényegében egy magas beosztású katona vagy Johnny "Jimbo Baby" McGibbits, akit The Infiltrator (Beszivárgó) is emlegetnek. Szokás szerint a teljes föld veszélyben van, mivel egy őrült tudós tömegpusztító fegyvert akar létrehozni. Te mint a kémek kémje, megkérnek hogy egy DHX-1 típusú támadó helikopterrel hatoljál be ellenséges területekre, és szerezz információkat a készülő fegyverről.

Helikopter

A játék küldetésekre van bontva. Először egy Whizbang Gizmo DHX-1 támadó helikopterrel manőverezve el kell jutni a küldetés helyszínére, ami ellenséges területen van, tehát egyből adódik a két lehetőség: lopakodni, vagy nyíltan támadni. Felszerelés:

  • Whizbang Whirler dual motor (legfeljebb 450 csomós sebesség)
  • Négy Whizbang Waster hőkövetős rakéta
  • Két 20mm-es gyors tüzelésű ágyú Whizbang Whizzler
  • Magnézium villanó a hőkövetős rakéták kivédésére
  • Rádiójel zavaró az ilyen jellegű rakéták kivédésére
  • Turbo Booster Whizbang Whomper
  • Nagyon kifinomult rádió adó/vevő
  • Modern központi számítógép és felderítő rendszer

A helikopter elég sokmindennel fel van szerelve, így ez a része a játéknak eléggé élvezetes, de nyílván pont emiatt, nehéz is. Ha belejön az ember, és már ismeri az irányítást akkor válik szórakoztatóvá.

Irányítás

A helikoptert manőverezni nyilván a hasonló elven működő joystickkal lehet. De, emellett a majd az összes billentyű is kap valamilyen funkciót. Ráadásul a helikopteres belső nézet mellett, egy külön képernyőn látható a központi számítógép, és a felderítő térkép is. Kérlek nézz utána a játékhoz kapott kézikönyvben. A későbbiekben szépen megformázva be fogom ide másolni az ott olvasható információkat.

A repülés közben találkozhatsz különböző helikopterekkel. Ezek között a legtöbb nyílt ellenség, akiket valahogy ki kell kerülni, vagy meg kell semmisíteni. Vannak azonban barátságosak is, akik tipikusan szintén kémkedni jöttek. A harmadik típus aki elsőre barátságosnak tűnik, de álcázza magát, és bármikor ellenségessé válhat. Külsőre nem lehet megmondani ki melyik csoportba tartozik, így mielőtt elhamarkodott döntést hoznál, rádión kell először felvenni a kapcsolatot.

A repülés viszontagságai után külön frusztráló tud lenni a leszállás. Nem egy könnyű művelet. Négy dologra kell ügyelni egyszerre: sebesség, repülési üzemmód silent legyen, a horizont helyes dőlésszöge, és a süllyedési ráta.

Kémkedés

Amikor megérkezel a célponthoz ami tipikusan egy ellenséges katonai bázis, lépten nyomon ellenségekbe fogsz belefutni. Ki lehet őket kerülni, de a legtöbb esetben érdemesebb hatástalanítani őket. Egyes NPC-ket át lehet verni hamis papírokkal és akkor továbbengednek. Itt érdemes megjegyezni, hogy mindenkinek ultra rövid a memóriája, tehát hiába vertél át valakit újra elkéri majd a papírjaidat (és nincs garancia arra, hogy hitelesnek fogja találni, ez véletlenszerű).

Alapvetően vannak kültéri helyek és épületek. Az épületekbe kell behatolni, és megtalálni azokat a szobákat, ahol a tömegpusztító fegyverek tervrajzai vannak. Fényképezd le őket. Ha megvan az összes terv, fel kell robbantani ezeket a helyeket, és időn belül kimenekülni, majd visszatérni a főhadiszállásra. Egyszerű ugye? Pedig nem.

Tárgylista

A küldetések során az alábbi tárgyak vethetők be:

  • Altató gáz
    • Az ellenségek kidőlnek tőle pár percig, és még azt is elfelejtik hogy ott jártál. Szerencsére te immunis vagy a gázra.
  • Hamis papírok
    • Kültéren az őrök bármikor odahívhatnak magukhoz, hogy ellenőrizzék a papírjaidat. Ekkor a papírnak kell kiválasztva lenni a tárgylistában. Az őrök vagy elfogadják, vagy nem (véletlen, de a legtöbb elfogadja). Ha gyanús nekik, támadhatsz vagy elfuthatsz. Ha elfutsz akkor az őr riadót fúj, és mindenhol keresni fognak.
  • Kamera
    • Ezzel tudod lefotózni a terveket.
  • Gáz gránát
    • Ugyanaz a hatása mint az altató gáznak kivéve, hogy nagyobb a hatósugara. Ha beltéren használod az összes őrt hatástalanítja a szobában.
  • Robbanószer
    • A robbanószerrel kell felrobbantani a vezérlő teremben a fő vezérlő panelt. Néhány küldetésben a laboratórium felrobbantására használatos. Ez a bomba késleltetett, így van időd kimenekülni (kb 20 másodperc).

Különösen idegesítő hogy a küldetéseket időre kell elvégezni. Az őrök átverése, és vagy eliminálása is egy folyamatos feladat, és ha riadót fújnak abból nagyon nehéz kimászni. Néhol taposó aknák is nehezítik utadat.

A belterekről egy kis térkép ad némi információt: a piros szobák nagyon fontos helyek, a zöldek a bejáratot vagy liftet jelölnek, és a kék szobák a "némileg" fontos szobák. A szobákban vannak tárolók is amiben hasznos dolgokat lehet találni, néha olyat ami a továbbjutáshoz is elengedhetetlen.

Egyes szobák zárva vannak, de a tárolókból vagy ellenségektől meg lehet szerezni a belépő kártyát. Az összes zár kinyílik ha megtalálod a bizonsági kártyát, amit egy speciális szobában kell használni.

Összefoglalás

Engem mindig lenyűgöznek azok a játékok amiben valami újdonság van, és sikeresen tudnak stílusokat ötvözni, hogy egy teljesen egyedi játékélményt nyújtsanak. A korabeli sajtó kiemelkedőre értékelte a játékot. Bár a történetvezetés lineáris benne, és nyilván még ennél is több dolgot bele lehetett volna fejleszteni (A kémkedés résztől például ne várj Solid Snake szintű dolgokat), nem szabad elmenni a tény mellett, hogy egy C64 gépen futó játékról van szó, tehát ennek fényében kell értékelni.

Habár csak 3 küldetés van, sokáig el lehet vele lenni, hiszen időt vesz igénybe a beletanulás, és mind a helikopterezés és a szárazföldi rész is hosszadalmas tud lenni.

Ha tetszett a Train - Escape From Normandy, vagy épp a Silent Service, akkor nagy eséllyel az Infiltrator is képes lesz lekötni a figyelmed.


Videó


Kézikönyv

Ha nem jelenik meg helyesen: megnyitás külön lapon